![]() |
|||
|
|
|
. |
||||||
|
![]() |
|||||
|
||||||
Bouwmarktketen
Karwei is diep door het stof gegaan nadat ze geadverteerd hadden met een
opgepimpte wc-bril waarop hindoegodin Kali was afgebeeld. De directie heeft aan
de Nederlandse hindoegemeenschap haar excuses aangeboden. Ze zeiden niet te
hebben geweten dat de afbeelding een heilige uit het hindoegeloof betrof. ''Het
is nooit onze bedoeling geweest om de hindoegemeenschap te kwetsen.'' De
afbeelding verscheen in reclamefolders over een actie om je eigen wc-bril te
ontwerpen. Ook op folders en op de website van de winkelketen was de afbeelding
te zien. Daar is die inmiddels verwijderd. De bril was overigens niet te koop.
Het was alleen een voorbeeld van hoe een eigen wc-brilontwerp er uit zou kunnen
zien. De maker
van de drie voorbeelden, kunstenares Nina Valkhof, wist dat de afbeelding van de
hindoe godheid Kali was maar had niet gedacht dat Hindoes haar actie als
beledigend zouden ervaren. Nu ze dat weet biedt ze haar excuses aan. Ze stuurde
Karwei een aantal van haar producties. Karwei nam er 3 voorbeelden uit die
uiteindelijk werden gepubliceerd als voorbeeld. De
Nederlandse Hindoeraad stuurde over het gebeuren een boze brief aan de Tweede
Kamer. Amsterdamse hindoes spoorden samen met hindoes uit andere steden de
ambassade van India aan om bij Karwei te klagen over de 'hindoe-wc-bril'. Ook
OHM-radio en werkgroep AGNI benaderden Karwei voor opheldering. Dit zal in de
toekomst niet meer gebeuren, zo zegt heer Van Zwieten, van Karwei
consumentenservice. Links http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/ohm/_523.mp3 http://www.ohmnet.nl/OHM.asp?pag=5&ID=185 http://frontpage.fok.nl/nieuws/71716 |
||||||
©
Copyright PRN-HEADLINES, Nieuwsvoorziening van Pandit Register Nederland (PRN) |
.