|
DEN HAAG -
Door de massale reacties van Hindoes op de consumptieve afbeelding van
Gayatri-mata in De Pers, voelde De Pers wellicht dat de vrijheid van woord en
beeld werd bedreigd. De vrij onbekende PRN had een petitieactie ontketend om
kracht te zetten achter het protest van de Hindoes. Tot zover bevond het
spanningsveld tussen ‘vrijheid van meningsuiting’ en opvattingen over
‘Godslastering’. In deze heeft De Pers de georganiseerde actie van PRN en de
particuliere reacties als bedreigend ervaren. Voornamelijk de laatste waren
gericht aan het adres van de bewuste journalist, en niet de petitieactie van PRN.
Een aangifte tegen individuele doodsdreigingen was op zijn plaats.
Naast het excuses aanbieden heeft De Pers vervolgens op een subtiele manier de
Hindoes tegen elkaar opgezet. Dat was heel knap. De Pers sprak bewondering voor
de mensen die verstandelijk en timide hadden gereageerd en was minder lovend
voor de krachttermen van het verhitte deel van de reactoren. Georganiseerde
kritiek vanuit een geloofsgemeenschap wordt in Nederland als bedreigend ervaren.
Prem werd achter het karretje gespannen om als pseudo-hindoe, ook als kenner van
het Hindoeïsme de eigen mensen en PRN op hun donder te geven. Deze natrap was
niet subtiel en gebeurde in naam van Persvrijheid.
Dat de knuppel in de Hindoehok werd geworpen en mensen elkaar gingen bestrijden,
was te verwachten. De criticasters werden zo onder de loep genomen. Zij die zich
wilden profileren als Hindoekenners en vertegenwoordigers van de Hindoes deden
ook hun mond open om een graantje mee te pikken. De twee clans die ontstonden
waren ‘de timide verstandige aanhangers van het tolerante universele Hindoeïsme’
en ‘de verhitte aanhangers en beschermers van de specifieke Hindoe waarden’. De
situatie nu is dat zij elkaar aan het bestrijden zijn vanwege hun manier van
reageren. De Pers en Prem zijn al vergeven.
Toen ca. anderhalve jaar vijf jongens - die zich associeerden met de vijf
Pandava’s van de Mahabharata - naar mij toekwamen en het idee hadden om de
geloofsgemeenschap een stem te geven over de kwaliteiten van de veel besproken
pandits zoals zij deze beleefden, was ik enthousiast over het idee.
PanditRegisterNederland was na jaar een feit. Deze website moest de gemeenschap
die monddood werd gemaakt door pseudo-geleerden, een stem geven. Anonimiteit
maakt gevoelens sterker. Dat blijkt ook als ik nu de reacties bekijk op hun
Forum. Hoewel de vrijgevestigde en anonieme PRN niet aangesloten is bij een
geloofsorganisatie of een Mandir, hielden ze toch contact met een aantal Pandits
en Mandirs. Er blijkt nu heel veel interesse te zijn voor de stichters van PRN.
Waarom eigenlijk? Vanwege de mogelijkheid dat mensen daar dingen kunnen zeggen
vanuit hun gevoel en verstand, misschien. De mensen die Prem hebben vergeven
omdat zij de Persvrijheid respecteren, bestrijden nu de vrijheid van de Hindoes
die reageren via PRN.
Zelf hield ik me afzijdig in deze energiekostende discussie om later te kunnen
reageren, maar ik was me bewust dat er mensen nodig waren om de emoties te
begeleiden die door deze acties waren losgemaakt. Binnen de Hindoegemeenschap is
niet iedereen monddood. Gelukkig niet. Maar in plaats van de emoties te
kanaliseren is het merendeel er op uit om deze emoties te onderdrukken of zelf
als woordvoerder op te treden. De doodsdreigingen op Forums van o.a. PRN zijn
ook niet normaal.
De uitspraken van Prem heb ik al eerder gehoord. Ca. vier jaar geleden kwam een
jongeman naar me toe en zei exact hetzelfde wat Prem heeft beweerd in De Pers.
Deze jongeman was door zijn alcoholverslaving de weg kwijt. Diepgaande
gesprekken kon hij niet aan. Maar het tekort aan hersencellen compenseerde hij
door statements te doen door mensen te beledigen. Ik liet hem zijn gang gaan
want hij had een eigen beleving van zaken. Hij was zielig. Zo denk ik ook over
Prem.
Dat de strijd die door anderen is aangewakkerd, zich heeft verplaatst onder de
Hindoes is zo duidelijk. De Hindoes zoeken obsessief naar zondebokken en
verkondigen hun reflectie op de reacties en uitspraken als heilig en als de
enige waarheid.
Er zijn m.i. ook leerpunten uit dit geheel te halen. Mensen hebben al gesproken
over vrijheid en verantwoordelijkheid. Als je een wapen tot je beschikking hebt
om anderen ermee te beschermen, ga dan vooral niet in de rondte schieten om te
laten zien dat je een wapen hebt. Vrijheid is zoiets, maak daar op een nuttige
manier gebruik van. Niet alleen Prem maar een ieder.
In Nederland is bovendien de thema religie en identiteit een hot issue. Na de
ontzuiling brengen de nieuwkomers niet alleen nieuwe levensovertuigingen mee,
maar zoeken ze ook mogelijkheden om deze te integreren. Hoe bescherm je je eigen
religieuze waarden en symbolen, zonder dat je de waarden aantast die via ons
Grondwet zijn vastgelegd?
En een heel belangrijke leerpunt is dat wij Hindoes meer moeten doen aan
zelfreflectie. Ontmasker je eigen intenties in je manier van reageren en ontdek
hoe je door je eigen ego wordt meegenomen, om over je geloofsgenoten te heersen.
Vanuit de positie van slachtoffer weten we al te vaak ons rol om te draaien door
zondebokken in ons eigen gemeenschap aan te wijzen. En voor de Hindoes die al
een positie in de samenleving hebben verworven: schreeuw niet zo tegen je eigen
mensen!
Pandit Attry Ramdhani
|
|