Bezoek ook het FORUM voor de scherpe discussies!

 

www.panditregister.nl

.

 

<< Terug naar Nieuwsoverzicht

 

 

Print dit artikel
. De Zondebok bij acties tegen godslaster
Gepost door Redactie

Gepubliceerd: 17 januari 2008
INGESTUURD DOOR PT. ATTRY RAMDHANI

DEN HAAG - Door de massale reacties van Hindoes op de consumptieve afbeelding van Gayatri-mata in De Pers, voelde De Pers wellicht dat de vrijheid van woord en beeld werd bedreigd. De vrij onbekende PRN had een petitieactie ontketend om kracht te zetten achter het protest van de Hindoes. Tot zover bevond het spanningsveld tussen ‘vrijheid van meningsuiting’ en opvattingen over ‘Godslastering’. In deze heeft De Pers de georganiseerde actie van PRN en de particuliere reacties als bedreigend ervaren. Voornamelijk de laatste waren gericht aan het adres van de bewuste journalist, en niet de petitieactie van PRN. Een aangifte tegen individuele doodsdreigingen was op zijn plaats.

Naast het excuses aanbieden heeft De Pers vervolgens op een subtiele manier de Hindoes tegen elkaar opgezet. Dat was heel knap. De Pers sprak bewondering voor de mensen die verstandelijk en timide hadden gereageerd en was minder lovend voor de krachttermen van het verhitte deel van de reactoren. Georganiseerde kritiek vanuit een geloofsgemeenschap wordt in Nederland als bedreigend ervaren. Prem werd achter het karretje gespannen om als pseudo-hindoe, ook als kenner van het Hindoeïsme de eigen mensen en PRN op hun donder te geven. Deze natrap was niet subtiel en gebeurde in naam van Persvrijheid.

Dat de knuppel in de Hindoehok werd geworpen en mensen elkaar gingen bestrijden, was te verwachten. De criticasters werden zo onder de loep genomen. Zij die zich wilden profileren als Hindoekenners en vertegenwoordigers van de Hindoes deden ook hun mond open om een graantje mee te pikken. De twee clans die ontstonden waren ‘de timide verstandige aanhangers van het tolerante universele Hindoeïsme’ en ‘de verhitte aanhangers en beschermers van de specifieke Hindoe waarden’. De situatie nu is dat zij elkaar aan het bestrijden zijn vanwege hun manier van reageren. De Pers en Prem zijn al vergeven.

Toen ca. anderhalve jaar vijf jongens - die zich associeerden met de vijf Pandava’s van de Mahabharata - naar mij toekwamen en het idee hadden om de geloofsgemeenschap een stem te geven over de kwaliteiten van de veel besproken pandits zoals zij deze beleefden, was ik enthousiast over het idee. PanditRegisterNederland was na jaar een feit. Deze website moest de gemeenschap die monddood werd gemaakt door pseudo-geleerden, een stem geven. Anonimiteit maakt gevoelens sterker. Dat blijkt ook als ik nu de reacties bekijk op hun Forum. Hoewel de vrijgevestigde en anonieme PRN niet aangesloten is bij een geloofsorganisatie of een Mandir, hielden ze toch contact met een aantal Pandits en Mandirs. Er blijkt nu heel veel interesse te zijn voor de stichters van PRN. Waarom eigenlijk? Vanwege de mogelijkheid dat mensen daar dingen kunnen zeggen vanuit hun gevoel en verstand, misschien. De mensen die Prem hebben vergeven omdat zij de Persvrijheid respecteren, bestrijden nu de vrijheid van de Hindoes die reageren via PRN.

Zelf hield ik me afzijdig in deze energiekostende discussie om later te kunnen reageren, maar ik was me bewust dat er mensen nodig waren om de emoties te begeleiden die door deze acties waren losgemaakt. Binnen de Hindoegemeenschap is niet iedereen monddood. Gelukkig niet. Maar in plaats van de emoties te kanaliseren is het merendeel er op uit om deze emoties te onderdrukken of zelf als woordvoerder op te treden. De doodsdreigingen op Forums van o.a. PRN zijn ook niet normaal.

De uitspraken van Prem heb ik al eerder gehoord. Ca. vier jaar geleden kwam een jongeman naar me toe en zei exact hetzelfde wat Prem heeft beweerd in De Pers. Deze jongeman was door zijn alcoholverslaving de weg kwijt. Diepgaande gesprekken kon hij niet aan. Maar het tekort aan hersencellen compenseerde hij door statements te doen door mensen te beledigen. Ik liet hem zijn gang gaan want hij had een eigen beleving van zaken. Hij was zielig. Zo denk ik ook over Prem.
Dat de strijd die door anderen is aangewakkerd, zich heeft verplaatst onder de Hindoes is zo duidelijk. De Hindoes zoeken obsessief naar zondebokken en verkondigen hun reflectie op de reacties en uitspraken als heilig en als de enige waarheid.

Er zijn m.i. ook leerpunten uit dit geheel te halen. Mensen hebben al gesproken over vrijheid en verantwoordelijkheid. Als je een wapen tot je beschikking hebt om anderen ermee te beschermen, ga dan vooral niet in de rondte schieten om te laten zien dat je een wapen hebt. Vrijheid is zoiets, maak daar op een nuttige manier gebruik van. Niet alleen Prem maar een ieder.
In Nederland is bovendien de thema religie en identiteit een hot issue. Na de ontzuiling brengen de nieuwkomers niet alleen nieuwe levensovertuigingen mee, maar zoeken ze ook mogelijkheden om deze te integreren. Hoe bescherm je je eigen religieuze waarden en symbolen, zonder dat je de waarden aantast die via ons Grondwet zijn vastgelegd?

En een heel belangrijke leerpunt is dat wij Hindoes meer moeten doen aan zelfreflectie. Ontmasker je eigen intenties in je manier van reageren en ontdek hoe je door je eigen ego wordt meegenomen, om over je geloofsgenoten te heersen. Vanuit de positie van slachtoffer weten we al te vaak ons rol om te draaien door zondebokken in ons eigen gemeenschap aan te wijzen. En voor de Hindoes die al een positie in de samenleving hebben verworven: schreeuw niet zo tegen je eigen mensen!

Pandit Attry Ramdhani
 

© Copyright PRN-HEADLINES, Nieuwsvoorziening van Pandit Register Nederland (PRN)

.

teller